+31 35 711 0876 Support Center   Remote Help

Uw website beter vindbaar maken.

Het schrijven van webteksten is een andere discipline dan het schrijven van teksten voor brochures of andere “offline” content. De gemiddelde internet bezoeker neemt niet meer dan één minuut de tijd om de webpagina door te lezen, daarom is het belangrijk om in het eerste deel van de tekst de belangrijkste dingen neer te zetten. Als de bezoeker dit interessant vindt, dan leest hij verder.

Effectieve webteksten
Goede webteksten bestaan uit korte krachtige zinnen van maximaal 250 karakters. Gebruik veel woorden / synoniemen waarop u door google gevonden wilt worden, gebruik tussenkopjes en maak belangrijke woorden vet. Maak ook onderlinge links naar andere pagina’s binnen uw website.

Gebruik de woorden waarop u gevonden wilt worden, ook écht in uw teksten. Dit klinkt voor de hand liggend, maar toch zien we dat dit vaak niet goed wordt uitgevoerd. Gebruik bijvoorbeeld liever uw bedrijfsnaam in uw tekst, dan het woord "wij". Als u gevonden wilt worden op het woord "wintersport", moet u in uw pagina vermelden dat u "vakanties" verkoopt.

Zorg ervoor dat belangrijke woorden meerdere keren in uw pagina's staan. Gebruik dus niet steeds verwijzende woorden. Bijvoorbeeld: "Mega Bite levert webhostingdiensten voor het MKB. Deze zijn verdeeld in  4 verschillende pakketten." Een betere tekst hiervoor is: "
Mega Bite levert webhosting-diensten voor het MKB.  Dit webhostingsbedrijf heeft haar hostingfaciliteiten opgesplitst in vier verschillende hostingpakketten." Dit laatste klinkt misschien minder mooi, maar u wordt wel beter gevonden.

Backlinks / Linkpopulariteit
Eén van de manieren waarop Google vaststelt of uw site een interessante website is, is door het meten van backlinks. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website, waarin er verschil wordt gemaakt of de site waarop de backlink staat ook een hoge ranking in Google heeft. Dit wordt aangeduid met de zogeheten PageRank .
Een goed voorbeeld van sites waarop je vaak (gratis) een backlink kunt neerzetten zijn:
·       Dmoz.org (Open directory project)
·       Startpagina.nl / Startkabel.nl (of één van de dochters)
·       Google places
·       Google Gids

Ook kunt u kijken waar bijvoorbeeld de concurrent zich allemaal heeft aangemeld. Vervolgens plaatst u op diezelfde site ook een link. Hierbij is dan weer belanrijk dat u er een goede tekstlink van maakt (met relevante zoekwoorden) dan alleen de URL. Bijvoorbeeld: “ICT bedrijf in Soest”.

Metatags / H1-tags
Hoewel vaak wordt gezegd dat metatags niet helemaal van deze tijd zijn (wat gedeeltelijk waar is), heeft het nog wel zin deze te gebruiken. Vooral belangrijk is hier de tag “description”. Deze verschijnt in Google onder de zoekresultaten, onder de titel van de pagina. De metatag description maakt u 250 tot 300 karakters groot, wat neerkomt op 2 á 3 zinnen.

      
De metatag “keyword” wordt door Google niet meer gebruikt, maar wel door andere kleinere zoekmachines.

Met een H1-tag wordt bedoeld de kop
(H = Heading) van de pagina. Deze wordt door Google hoog beoordeeld. Probeer hier dus relevante zoekwoorden in te gebruiken.

Of uw website deze H1-tags gebruikt is te bekijken door de broncode op te vragen, en te zoeken op "H1" (per pagina mag maar éénmaal de H1 tag voorkomen).


Social media marketing
Zoals al eerder besproken onder “backlinks / linkpopulariteit” is het belangrijk dat er veel links naar uw website op het internet komen. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is het gebruik van Social Media. Een paar bekende voorbeelden hiervan zijn:
·       Hyves
·       Facebook
·       LinkedIn
·       Twitter

Op elk van deze netwerkprofielen kunt u uw website URL in uw profiel plaatsen. Alleen een profiel aanmaken is niet genoeg. Ga actief deelnemen aan deze websites, plaats berichtjes, neem deel aan discussies, en plaats Twitter-berichten met nieuws (met uiteraard links naar uw website).

Ook een goed idee is het om een “Share this”-button op uw pagina’s te plaatsen, zodatbezoekers met één klik op de knop, de pagina aan kunnen raden op hun Twitter-,  Facebook, en LinkedIn-account. Zo verspreid uw link zichzelf over het internet (zie rechtsboven op deze pagina).