Het merendeel van Windows 8-gebruikers kan in eerste instantie niet alleen toe met de nieuwe Metro-gui. Zo'n 85 procent zoekt direct de desktop op, meldt Microsoft zelf.

Microsoft meet namelijk, geanonimiseerd en via opt-in, wat Windows-gebruikers zoal doen met die nieuwe software. Tot op heden heeft het bedrijf voor Windows 8 zo'n 1,5 miljard gebruikershandelingen gelogged en die geanalyseerd. Marketingtopvrouw Tami Reller heeft cijfers uit deze metingen geopenbaard op een technologieconferentie van investeringsbank Credit Suisse.

'Metro is makkelijk, en leuk'

Zo'n 85 procent van de gebruikers op Windows 8 gebruikt de desktop tijdens hun eerste gebruik. De nieuwe default-interface, opgebouwd uit voor touch ontworpen tegeltjes, is niet voor alle gebruikers afdoende voor hun eerste gebruik van Windows 8.

De marketingvrouw stelt dat het nieuwe besturingssysteem, met de geheel nieuwe tegeltjes-interface (voorheen Metro geheten), goed valt bij gebruikers. "Zodra mensen Windows 8 ervaren, vinden ze dat het makkelijk is om ermee te beginnen en dat het leuk is om te leren."

Tegels toevoegen

Het nieuwe Metro-startscherm wordt wel benut. In de eerste drie weken van gebruik voegen gebruikers 19 nieuwe tegels toe aan de set die standaard al geïnstalleerd staat. Die tegels zijn dan apps, maar kunnen ook snelkoppelingen naar desktop-applicaties zijn. Verder installeren sommige pc-programma's, voor de traditionele desktopomgeving, meerdere tegels voor hun diverse componenten, inclusief bijvoorbeeld de deïnstalleeroptie.

90 procent van de gebruikers gebruikt de touch-optie van de zogeheten charms. Dit zijn navigatie-items die met een vingerveeg zijn op te roepen en waarmee instellingen zijn te wijzigen en zoekopdrachten zijn uit te voeren. De charms worden gemiddeld twee tot drie keer gebruikt per keer dat een Windows 8-pc of -tablet wordt gebruikt, aldus Microsoft.

Apps-aantal verdubbeld

Ongeveer de helft van de gebruikers bezoekt in de eerste periode de app store voor Windows. Reller prijst aan dat het aantal apps in die Windows-winkel al is verdubbeld sinds het besturingssysteem op 26 oktober is uitgebracht voor consumenten. Diverse van die apps zijn al meer dan een miljoen keer gedownload, vertelt de marketingtopvrouw die hierbij geen app-aantallen of -namen noemt. Ook is het onbekend of dit gratis of betaalde apps zijn, en met welke prijs.

Webwereld

Published On: 28-11-12|Categories: nieuws|

Deel dit bericht