ABN AMRO gaat klanten structureel attenderen op internetcriminelen die via phishingmails betaalgegevens proberen te stelen. De bank waarschuwt niet per mail.

Vanwege de recente toename in het aantal phishing aanvallen gaat de ABN AMRO zijn klanten nu extra waarschuwen. De bank wil klanten ook zelf betrekken bij het bestrijden van internetcriminaliteit en attendeert hen sinds afgelopen vrijdag bij het internetbankieren zowel voor als na het inloggen op de verschillende manieren die momenteel populair zijn om bankgegevens te stelen.

Klant krijgt twee pop-ups

Klanten krijgen via een pop-up bekende anti-phishing mededelingen voorgeschoteld. Dit zijn onder meer tips om niet in te gaan op telefonische verzoeken om bijvoorbeeld inlogcodes te verstrekken en het altijd controleren van de url bij internetbankieren. Pas als klanten deze waarschuwing hebben weggeklikt, kunnen zij verder met internetbankieren.

De extra maatregelen van ABN AMRO liggen in lijn met die van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De insteek daarbij is dat klanten zelf actief meehelpen. Zo vragen alle Nederlandse banken hun klanten om phishing-mails door te sturen naar de bank in kwestie en willen zij verdachte zaken het liefst direct gemeld hebben. "We zien met het verder digitaliseren van het betaalverkeer dat de criminelen meereizen. Er is dan ook bankbreed een toename waarneembaar van het aantal meldingen", zegt woordvoerster Saskia Kranendonk.

Fraude explosief gestegen

De schade door fraude met internetbankieren is vorig jaar explosief gestegen. Waar de banken er in 2010 gezamenlijk een kostenpost van 9,8 miljoen euro aan hadden, steeg dit vorig jaar naar liefst 35 miljoen euro. Een van de oorzaken is de explosieve groei van phishing, waarbij hackers via nepsites, e-mail en telefoongesprekken proberen betaalgegevens te achterhalen.

Directeur betalingsverkeer Gijs Schreuder van ABN AMRO wil dat klanten "gezond sceptisch zijn" bij het online afhandelen van hun bankzaken. "Het succes van internetbankieren heeft ook criminelen aangetrokken. We zien dat zij misbruik maken van het vertrouwen van klanten in de bank. Dat moeten we samen bestrijden; de bank, de overheid en ook de klanten", zegt Schreuder in het campagne-filmpje van de bank.

Nieuwe site lokt mogelijk criminelen

Overigens is er nog geen duidelijkheid omtrent het eigen risico dat klanten mogelijk opgelegd krijgen indien zij onzorgvuldig met hun bankgegevens omgaan. "Elke zaak wordt nog altijd individueel beoordeeld", aldus Kranendonk. In de praktijk komt dit er vaak op neer dat de bank de gehele schade vergoedt die de klant heeft opgelopen door bijvoorbeeld onzorgvuldige omgang met de eigen inloggegevens.

ABN AMRO komt volgende maand overigens met een nieuwe website wat volgens de bank mogelijk internetcriminelen zal aantrekken. Die cyberdieven kunnen dan inspelen op onbekendheid van klanten met de nieuwe site, of verwarring over die nieuwe bankomgeving.

App-succes naar de desktop

Een van de pijlers van ABN's aanpak is daarom het succes van het mobiel bankieren via de smartphone-applicatie ook naar het reguliere internetbankieren te halen. Zo komt de bank met het veiliger geachte 'snelbankieren' waarbij net zoals bij de app kan worden ingelogd met enkel een 5-cijferige code.

Webwereld

Published On: 26-06-12|Categories: nieuws|

Deel dit bericht