+31 35 711 0876 Support Center   Remote Help

Apple als merk waardevoller dan Google

Posted op: Maandag 9 mei 2011
Apple als merk waardevoller dan Google
Apple heeft Google na vier jaar ingehaald als het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is de maker van de iMac, iPod, iPhone en iPad nu 153,3 miljard dollar waard, 84 procent meer dan een jaar geleden. Google leverde 2 procent in en komt uit op 111,5 miljard. De top 100 van meest waardevolle merken wordt gedomineerd door technologiemerken, die goed zijn voor een derde van het totaal.

In de top 5 is het niet anders; fastfoodketen McDonald's is de enige uitzondering, op de vierde plek. Na Apple en Google bekleedt IBM een derde positie, Microsoft sluit de rij. Facebook komt dit jaar nieuw binnen op plaats 35 met een prijskaartje van 19,1 miljard dollar, een toename van bijna 250 procent. Achter Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent in de Brandz top 100.

Sterke merken beter bestand tegen recessie
Volgens het onderzoeksbureau blijkt dat sterke merken beter bestand zijn tegen een recessie. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent bovengemiddeld. Al die bedrijven samen zijn nu goed voor 2,4 biljoen dollar. Zo goed als een vijfde van de hele lijst komt inmiddels uit de opkomende landen als China en Brazilië.

De westerse luxemerken profiteren daar ook van; consumenten in opkomende landen zijn er gek op. Gekeken naar sectoren is de verzekeringsbranche leidend, met dank aan een paar Chinese reuzen. De fastfoodsector rukt op met een stijging van 22 procent, op de voet gevold door luxemerken. Techmerken groeiden met 18 procent.

Aantal oudgedienden blijft het goed doen
Een aantal namen valt op omdat ze al meer dan vijftig jaar bestaan en het nog steeds goed doen. Naast McDonald's en IBM zijn dat Coca-Cola net buiten de top op een zesde positie en het Amerikaanse industriële, financiële conglomeraat General Electric (GE) is tiende.

Nederlandse merken laten het afweten
Met de merkwaarde van Nederlandse bedrijven is het niet best gesteld. Alleen Shell staat nog in de Brandz top 100, op een 51e plaats met een waarde van 15 miljard dollar, gelijk aan vorig jaar. ING is eruit geduikeld. Namen als Heineken, Unilever of Ahold staan er niet in.

Millward Brwon meet de waarde van de merken aan de hand van de financiële prestaties van de bedrijven gecombineerd met onderzoek onder miljoenen consumenten.


Bron: Automatiseringgids
Terug naar het nieuws overzicht