+31 35 711 0876 Support Center   Remote Help

Computerverkoop groeit minder hard door tablets

Posted op: Donderdag 14 juli 2011
Computerverkoop groeit minder hard door tablets
Tabletcomputers hebben er in het tweede kwartaal van 2011 voor gezorgd dat de verkoop van desktops, laptops en netbooks minder hard stijgt dan verwacht. Van een daling is echter geen sprake.



Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureaus Gartner en IDC.


Groei neemt af 
Volgens Gartner steeg de computerverkoop (exclusief tablets) met 2,3 procent naar 85,2 miljoen exemplaren. IDC houdt het op een stijging van 2,6 procent naar 84,4 miljoen exemplaren. Zowel Gartner als IDC spraken eerder hogere verwachtingen uit.

De onderzoeksbureaus zijn het er bovendien over eens dat de groeiende populariteit van tablets mede zorgt voor de beperkte stijging. Daarnaast zou de economische situatie nog een rol spelen en was het tweede kwartaal van 2010, waarmee de cijfers vergeleken worden, bijzonder goed.

“Na een sterke groei in de afgelopen vier jaar door de grote vraag naar netbooks en goedkope laptops, vervalt de computerverkoop nu in een beperkte maar stabiele groei”, aldus Mikako Kitagawa, analist bij Gartner.

    Focus op tablets   
 Volgens Gartner moeten computerfabrikanten zich meer richten op opkomende markten, zoals de tabletmarkt. Tegelijkertijd hebben een aantal fabrikanten dat al gedaan en ook dat zorgt voor een verminderde computerverkoop.

In de eerste helft van 2011 hebben verschillende bedrijven namelijk hun eerste tablets op de markt gebracht. Dat zorgt voor een andere focus en in sommige gevallen minder verkochte laptops en desktops.

Ook analisten bij IDC spreken van een grote invloed van tablets. “De vraag naar traditionele computers neemt af omdat zakelijke klanten zich richten op bijvoorbeeld de cloud en minder aandacht besteden aan nieuwe hardware. Aan de andere kant zijn consumenten steeds geïnteresseerder in tablets.”

     Acer keldert    
 Hewlett-Packard (HP) blijft marktleider in de computersector. Dell staat nu tweede omdat Acer is weggezakt naar een vierde positie. Lenovo stijgt van vier naar drie. Door de daling van Acer stijgt Apple in de Verenigde Staten (VS) naar een derde positive op de computermarkt. Tablets zijn dan niet meegerekend. De overige cijfers zijn wereldwijd gemeten.

Uit eerder onderzoek werd al duidelijk dat als tablets wel worden meegerekend Apple wereldwijd goed is voor een derde positie op de computermarkt. Dat was in het vierde kwartaal van 2010. De huidige positie zou naar verwachting nog beter zijn.


Bron: nu
Terug naar het nieuws overzicht