+31 35 711 0876 Support Center   Remote Help

Garantiebeleid Apple gaat op de schop

Posted op: Maandag 13 mei 2013

AppleCare zou in de herfst een abonnementsdienst worden waar alle Apple-producten van consumenten aan gekoppeld worden. Hierdoor zou de dienst goedkoper worden dan nu het geval is.

Standaard geldt garantie op Apple-apparaten als iPhone, iPad of Mac-computer een jaar. Garantie is te verlengen met Apple Care, dat nu nog per product los aangeschaft moet worden. Vanaf de herfst zou AppleCare als abonnementsdienst per persoon gaan gelden, waarmee alle Apple-apparaten van die persoon in een keer gedekt zijn.

One Apple
Dat zou vice-president Tara Bunch intern hebben gemeld aan het technisch personeel van Apple, meldt AppleInsider. De wijzigingen werden gepresenteerd onder de naam 'One Apple'.

AppleCare zou na wijziging aantrekkelijker voor consumenten moeten zijn. Daarnaast zou de telefonische ondersteuning voor klanten standaard omhoog gaan naar één of twee jaar. Nu kan tot 90 dagen na aankoop naar Apple gebeld worden met vragen. Apple wil klanten daarnaast via zijn iMessage berichtendienst technische hulp gaan bieden.

Reparaties
Ook zou Apple nog dit jaar meer reparaties in zijn Apple Stores willen uitvoeren. Momenteel is het zo dat gebruikers in geval van reparatie vaak een vervangend toestel krijgen van het Amerikaanse bedrijf. In de toekomst zou dit vaker het eigen, gerepareerde toestel moeten zijn.

Nu worden bij defecte iPhones door Apple Stores alleen de speakers, ontvanger, home-knop, vibratiemotor en batterij ter plaatse vervangen. Vanaf juni wil Apple ook kapotte schermen gaan vervangen in zijn winkels. In juli volgt de reparatie van camera, standby-knop en moederborden van iOS-apparaten.

Ook krijgen werknemers toegang tot beter diagnostisch materieel waarmee technisch experts op afstand mankementen kunnen vaststellen. Dat zou de reparatietijd moeten verkorten.

De veranderingen in Apple Stores lijken in eerste instantie eerst in de VS te worden toegepast. Internationale ondersteuning zou 'snel daarna' volgen.

Niet alleen gaan reparaties sneller uitgevoerd worden, ze worden ook goedkoper. Klanten die geen garantie of AppleCare hebben zouden in de toekomst ook goedkoper uit zijn door specifiek per reparatie te gaan betalen. Nu moet vaak een algemeen bedrag voor complete vervanging van het toestel betaald worden.

Met de beleidswijziging zou Apple een miljard dollar per jaar besparen.

Nederlands garantiebeleid
Het garantierecht was altijd een heikel punt voor Apple. Sinds april 2012 is de garantie op Apple-producten al verlengd van één naar twee jaar. Dat is in lijn met EU-regels.

Eerder dit jaar verbeterde het bedrijf bovendien zijn informatieverstrekking over de garantie.


Bron: NU.nl
Terug naar het nieuws overzicht