+31 35 711 0876 Support Center   Remote Help

Storing bij Ziggo: zo krijg je weer internet op je iPhone, iPad of Mac

Posted op: Woensdag 19 augustus 2015

Internetprovider Ziggo wordt voor de tweede avond op rij geplaagd door een storing. De provider kampt met DNS-problemen, waardoor klanten moeilijk kunnen surfen en apps onbruikbaar worden. Het goede nieuws is dat je er zelf iets aan kunt doen.

De DNS-servers van Ziggo worden aangevallen en zijn down, maar je hoeft deze niet verplicht te gebruiken. Stel andere DNS-servers in en je kunt weer surfen en apps gebruiken. Wij leggen het stap voor stap uit.

 

Wat is DNS?

DNS Servers zijn als een telefoonboek voor het internet en maken de vertaalslag van domeinnaam (bijvoorbeeld: onemorething.nl) naar het achterliggende IP-adres (bijvoorbeeld: 46.23.86.64). Veel bedrijven zoals Google hebben eigen DNS Servers die iedereen mag gebruiken. Stel deze in en je bent weer online.

 

DNS veranderen op iPhone/iPad

 

  • Ga naar Instellingen.
  • Tik op het menu Wi-Fi.
  • Tik op het Info-icoon achter het netwerk waar je mee verbonden bent.
  • Scroll naar beneden en verwijder alle nummers die in het veld DNS staan.
  • Type in het veld: 8.8.8.8 en druk op terug.
  • Je maakt nu gebruik van de DNS van Google en bent weer online.

 

dns-ios

 

DNS veranderen op Mac

  • Ga naar Systeemvoorkeuren
  • Klik op Netwerk
  • Klik onderaan op de knop Geavanceerd
  • Ga naar het tabblad DNS
  • Klik onderaan op het + icoon en type in het veld: 8.8.8.8
  • Druk op OK, Pas toe en sluit het venster. Je bent nu online via de DNS van Google
dns-osx
Als je storing voorbij is, kun je op dezelfde manier de DNS-instellingen weer terugzetten naar de servers van Ziggo. Deze worden automatisch ingevuld als je het handmatig ingevulde adres verwijderd.

Bron: OneMoreThing
Terug naar het nieuws overzicht